Derashe for Simchat Torah and Shabbat Bereshit 5771
At the Chatan Torah My Father and Master David Pacifici shlita the Temple of Jerusalem with the Italian traditional greeting " to see children and grandchildren to deal with Torah and observed mizvot ... and enjoy the joy of Bet Habechirà .
"Our D. is D. of truth ( emet ) and his Torah is truth ( emet ) and confidence (EMUNI). The beginning of your word is truth and end it shows the truth, and he laid the foundations of world justice, peace and truth. " (Yozer Shabbat Bereshit according to the Italian rite, the 'author is Rabbi Binjamin)
The Shibbolè Haleket (Rabbi Avraham Anav Zidkià well) says that we should study thoroughly pyutim, the poems that accompany our prayers, since they were composed by great scholars who have concentrated in them (in verse) profound teachings.
I therefore try to explain the first verse of Yozer Shabbat Bereshit in the light of the commentary on the first Torah reading of the Torah or Dispel Emet, the Rabbi of Gur.
Rivers of ink have been spilled on the first commento di Rashì sul Pentateuco ed anche noi ce ne siamo più volte occupati. La Torà sarebbe dovuta cominciare da ‘ Questo Mese è per voi...’ (Esodo XII,2) con la prima mizvà, quella del Capomese, ed invece comincia con la Genesi perché quando verranno le genti a lamentarsi che abbiamo rubato la Terra d’Israele potremo dimostrare con la narrazione biblica che la Terra è del Signore che la concede a chi vuole, sulla base di un verso del centoundicesimo Salmo: “ La forza delle Sue azioni ha narrato al Suo popolo, per dare loro il retaggio dei popoli”.
The Dispel Emet wonders what reason there is then for the rest of Genesis: after just a few verses. The response from the Rabbi of Gur is the result of a thorough analysis of what the Torah and what is its role in creation.
According to our master, God has ' looked in the Torah and created the world ' . The world is the result of Divine 'compliant' the Torah. Similarly, the human action in accordance with the Torah and its spirit becomes as Creator. The actions of the Patriarchs are transformed into sublime Torah. At one level this is why the Lord put the Genesis to show how human activity affects the Torah itself, for then give us the concept of Oral Torah, the Torah man. The written Torah, for the Dispel Emet, mizvot revolves around (and had to start 'This month ...') but the oral law is based on the Torah that we write with our behavior. This would be the strength of your actions has told his people, that equates creative action with Divine Right of right conduct.
But Dispel Emet beyond. The Ramban Rashi apparently disagrees and argues that the Genesis account is to inculcate the ' EMUNI, confidence in D. In explaining how the two comments are not necessarily contrary to the Master of Gur leads us to explaining the difference between hand Emet , Truth and EMUNI , trust.
The Torah, it is known, has many levels and so is his revelation. Celeste and there exists the Torah the Torah as well as filters in creation in all its many levels of understanding. The source of the Torah is Emet, is the absolute truth of the Divine. Israel is ' attached to the body of the Torah', that Israel is interfaced with the highest level possible (in human terms) of the Torah. Questo è il livello delle mizvot, delle leggi e degli ordinamenti. “ Per conto nostro, [la Torà] non si doveva vestire con tutti questi avvenimenti...”. Per quello che riguarda Israele la Torà può benissimo cominciare da ‘Questo mese è per voi.” Ma non è così per tutti.
È noto il Midrash sugli ultimi versi della Torà che vuole che la Torà sia stata proposta (e non accettata d) alle altre nazioni del mondo. È evidente dice lo Sfat Emet che è stata proposta loro ad un livello inferiore. Ora se il mondo avesse achieved perfection even this lower level for the people would have found its place in a Torah that was beginning to 'This month is for you'. But since this did not happen it is necessary that the Torah filters deeper into the materiality of this world, through the Genesis. Not for Israel, which as said is in any way linked to the Torah in its authenticity, Esh Dat, a fire of law, but for the whole world so that ' the children of Israel can bring all beings created and all events to the Holy One, blessed be He through the Torah ' (see Maimonide). In questo modo anche Israele deve scendere di livello, ma è una discesa finalizzata alla salita del mondo intero. Ed allora la Torà di Verità- Emet , diviene Torà di Emunà, fiducia. Dalla Torà così come è in Cielo, dobbiamo saper passare alla Torà di questo mondo. A non vedere più necessariamente le cose come sono in Cielo, ad aver fiducia e portare la Torà in questo mondo: ed in questo senso è vero quello che dice il Ramban. Secondo una lettura dei Maestri del Mussar (ed in particolare di Rav Dessler) di cui ci siamo occupati in passato, nel momento in cui Israel decide di non proseguire ad ascoltare direttamente da D. le ultime otto parlate (comandamenti), is in effect asking for the introduction of the concept of EMUNI. The Emunat Chachamim, confidence in the Masters and Moses in the first place. It is a descent. A descent aware.
The EMUNI, confidence is tied hand in glove to the material. According to a note on the back of Jerushalmi parable of Isaiah (xxxiii, 6) the word EMUNI corresponds to the first Order of the Mishnah, to Zeraim, which deals with agricultural life since the jew ' has faith in the Creator and sowing ' . Worldwide dell'Emunà creative activity of man is still a function of confidence in the Creator of D.. EMUNI actually means 'art-craft'. EMUNI but also contains the same root as Omen, nurse. Why ' the Torah is dressed in the composition that is before us to take the man and raising him from the materiality of the body to stick to the Divine as a nurse who does little to educate the child ' . Moses complains of not being able to actually bring the people as a nurse with the infant. As the Torah is infinite and to as well as l’enormità del suo essere eccelsa, c’è un enormità verso il basso ’. Moshé, che aveva più di ogni altro avuto accesso alla Torà Emet , non si reputava in grado di scendere ulteriormente, nonostante la Torà stessa scendesse con Israele nel livello più basso nel quale erano precipitati dopo il peccato. Non credeva di poter scendere così tanto nella scala della Torat Emunà.
Mi sembra che così si debba intendere anche quanto dice Rabbì Meir nel trattato di Sane drhin in Perek Chelek, when he says that a child in the world of the future when he learns to say 'Amen'. From the same root as 'Alef, Mem, Nun'. This is the moment where you planted a seed that will grow through the mercy of the Torah to the Heavenly Throne.
EMUNI In the world of the Torah penetrates widely in Creation to the deeper levels. The fact that the world was created through the Torah means that there is no place ' free from the Torah ' . But despite this, Israel is the essence of the Torah was given. Israel has received in an allegorical waters of infinite branching off into rivers and streams, which are the focal point that humanity has with the Torah. So also the narrative of the Torah and especially the lives of Fathers becomes an access point to the Torah for the Gentiles, which can thus find a point of contact with the infinite source of the Torah that is unique legacy of Israel. In this way the rivers and streams are purified through contact with the sea of \u200b\u200bthe Torah of Israel. And just as all the rivers tend to the sea that is also true for humans, for the time and the earth.
In the human world all the arts tend to Mila, the symbol par excellence of human participation in creation. Over time, every day tend to Shabbat that brings us back to the time of its creation. And also all the Lands in space tend to Erez Israel. The place of Creation. And so Mila, Shabbat and Erez Israel, which are called, Reshit, first fruits are unique heritage of the Jewish people. And it is precisely this uniqueness that Israel can faithfully carry out (emunà) al suo ruolo di balia (omen) del mondo, allo stesso modo in cui la presentazione delle primizie rende commestibile tutto il resto del prodotto. È per questo, sottolinea Rashì, che la Genesi serve anche a sancire la funzione di Erez Israel come Santuario dello Spazio attraverso il quale Israele può innalzare il mondo intero, quello stesso mondo che ha bisogno della Genesi laddove ad Israele basterebbe ‘Questo mese è per voi’.
Non è certo un caso che il verso del Salmo: “ La forza delle Sue azioni ha narrato al Suo popolo, per dare loro il retaggio dei popoli " appears precisely, at least in our ritual, both during the Milà, as on Shabbat (in Minch).
This process is still far from static. The Creation, you know, is not one-off but is renewed daily. So too the Torah, our Torah, must be renewed. For Dispel Emet Torah in which God has looked to make the world ' the Torah that is in every generation ed ogni anno ’. Attraverso il nostro studio della Torà, attraverso quanto impariamo di anno in anno, l’universo cambia perché noi stiamo scrivendo pagine di Torà Orale attraverso le quali il mondo viene continuamente ricreato. Mi sembra che ciò sia particolarmente vero proprio in occasione di Simchat Torà. Nel momento in cui la conclusione della Torà coincide con il suo inizio. In cui i due Azè HaChajm, gli Alberi della vita, gli assi attorno ai quali è arrotolata la Torà, si toccano idealmente fondendosi nel solo grande Albero della Vita.
L’inizio della Sua parola è verità e la sua fine ne dimostra la veridicità, dice il Pyiut. La conclusione della Torà che descrive Moshè proprio in questo suo ruolo di balia di Israele ed i primi versi della Genesi che si rendono necessari proprio per stabilire il percorso della Emunà, sono paradossalmente i momenti nei quali veniamo chiamati a ricordarci che la Torà è in primis, Emet , verità, perché Iddio, Benedetto Egli Sia è Emet , nella sua assolutezza. Il nostro D. è D. di verità ( emet) and his Torah is truth ( emet) and confidence (EMUNI). When we understand we can better appreciate how the Torah is the marriage of divine truth and human confidence, written law and oral law. And he laid the foundations of world justice, peace and truth. That that just by the convergence of the Torah and the land Celeste Halacha follows the administration of justice, peace and truth are the pillars on which Israel builds up every day with to D. same, the whole world.
and overlap that only Israel can conceive at the same time when we celebrate the ongoing process of creation through our study of the Torah, we take care of ' Farming Erez Israel and remember the rain. Gheshem also means that materiality. It is at maximum truth, we also find that confidence. Emet veEmunà. Heaven and Earth. Written and Oral. We can be ourselves only if we can find the right balance between this world and this that transcends it. And it was through the oral law that ' The rules for the annulment of the vote float in the air and do not have [a Scriptural basis] to rest. (TB Chagghigà 10a).
Moadim LeSimchà
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